Koncepcja Lean

notebook-886532__340-1Koncepcja Lean (ang. szczupły, chudy) w skrócie definiowana jest jako eliminacja czynności, które wykonywane są przy tworzeniu produktu lub usługi, a które nie dodają wartości temu produktowi lub usłudze.  Zarządzanie przedsiębiorstwem według tej koncepcji jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej organizacji oraz jej relacji z otoczeniem. Koncepcja lean związana jest z działaniami podejmowanymi wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, umożliwiającymi „wyszczuplenie” organizacji, tj. osiągnięcie stanu możliwie największej zgodności pomiędzy potrzebami klienta a możliwościami przedsiębiorstwa.  Zasadnicze zasady (komponenty) koncepcji lean management obejmują:  • pracę grupową – zespoły są często tworzone wokół celów produkcyjnych i przepływów procesów. Każdy zespół jest odpowiedzialny za wykonanie zadań będących częścią procesu, w którym uczestniczą; efektem pracy zespołowej jest wzrost wydajności grupy oraz ograniczenie kontroli na rzecz autonomii grupy,  • decentralizację – jej efektem jest wzrost samokontroli oraz eliminacja średnich szczebli decyzyjnych,  • spłaszczenie hierarchii – odpowiedzialność i władza są konsekwentnie przekazywane na niższe szczeble organizacji; liczba hierarchicznych poziomów jest zredukowana do minimum, efektem czego jest usprawnienie procesu podejmowania decyzji oraz komunikacji,  • unikanie marnotrawstwa – dotyczy to wszystkich czynności, które nie mają wpływu na wartość dodaną; efektem unikania marnotrawstwa jest ciągłe racjonalizowanie oraz oszczędności,  • orientację na klienta – oznaczającą „uwrażliwienie” na życzenia klienta,  • zarządzanie jakością – oznaczające stałe podnoszenie jakości produktu z punktu widzenia klienta, produkcję bezbrakową zgodną zasadą „zero defektów”,  • przepływ materiałów – jego efektem jest optymalizacja procesu produkcyjnego, eliminacja zapasów;  • planowanie ssące – punktem wyjścia dla produkcji jest zamówienie klienta, uruchomienie procesu wytwórczego następuje więc od końca łańcucha wartości,  • wertykalny system informacyjny – system informacyjny wymagający (opierający się) bezpośredniego przepływu informacji do najistotniejszych „ogniw” odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji oraz uwzględniający (zapewniający) szybką reakcję w wyniku sprzężenia zwrotnego,  • ciągłe ulepszanie – podporządkowanie potrzebie osiągnięcia perfekcji.  Szeroki wachlarz zasad, na których oparty jest lean management powoduje, iż jest to koncepcja pojemna, obejmująca podnoszenie jakości, ograniczenie rozrzutności, lepsze wykorzystywanie pracowników oraz budowanie związków z klientami. Jej niezbędnym elementem są dywestycje, rozumiane jako dobrowolne (planowane) lub wymuszone warunkami zewnętrznymi ograniczenie dotychczasowego zakresu (profilu) działania poprzez pozbycie się lub zaprzestanie aktywności (wycofanie się, likwidację). Proces eliminowania dotyczy głównie działalności produkcyjnej, usługowej, marketingowej, badawczej oraz zatrudnienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *